Cor Gout vroeg zeventien zeer door hem gewaardeerde muziekschrijvers om tien muziekmomenten te beschrijven die van invloed op hun leven zijn geweest, en voegde daar zijn eigen bepalende momenten aan toe. Dat leverde emotioneel geladen en wetenswaardige verhalen op. Tegelijkertijd is dit boek een ode aan het bijzondere talent van deze schrijvers zelf, de tijdschriften die zij oprichtten of waarvoor ze werkten en in sommige gevallen de boeken die zij schreven. Voor Cor Gout, een bladenman in hart en nieren, behoren de tijdschriften en fanzines van de jaren zestig tot op heden net zo goed tot de momenten die zijn leven veranderden als het eerste jazzconcert waarbij hij aanwezig was: dat van Thelonious Monk in de Kurzaal in Scheveningen. En bij die tijdschriften en fanzines hoort het artwork, met name de covers, die voor hem blijvende bronnen van herinnering zijn en de lezer van dit boek een derde vorm van muziekgeschiedschrijving bieden. Unhinged, Rockerilla, Blow Up, Fictionalize your life, Ptolemaic Terrascope, The Bob, Option, Bad Alchemy, Out of Depression, Onetwothreefour, Music Magazine, Let it rock, Alternative Press, Gonzo Circus, Vinyl, Weekblad, Opscene, Fake, Trespassers W, Mondain den Haag: ieder plaatje vertelt een verhaaltje.
Tien muziekmomenten is een boek over mensen, momenten en muziek. Muziek die niet aan een bepaald genre of een bepaalde stijl gebonden is, muziektijdschriften en fanzines waarvoor hetzelfde geldt en eigenzinnige, onverzettelijke schrijvers uit Engeland, Italië, Frankrijk, de Verenigde Staten, Zwitserland, Japan, België en Nederland. Voor u ligt een boek dat uitnodigt tot nadenken over muziekmomenten die uw leven veranderden. In een slogan vervat: gedenk uw muziekmomenten!
Als voorproefje een moment van Brenda Johnson Grau (USA), oprichtster van het tijdschrift Onetwothreefour:De Neurologische Radio, 1959
Als zesjarige, net op de lagere school, was ik een eigenaardig kind dat in de pauzes weinig wist te verzinnen om zich mee bezig te houden. Speeltoestellen waren iets voor de sterke en populaire kinderen. Ik was geen van beide. Maar op een dag, slenterend op weg naar de rioolbuizen die een onderdeel vormden van een van de speeltoestellen, speelde opeens het nummer Rock Around the Clock door mijn hoofd. Spontaan begon ik met het wijsje mee te neuriën en te dansen. Ik was stomverbaasd en dol van blijdschap. Dus ook wanneer de radio niet aanstond kon ik muziek ‘horen’!
Oorwurmen’ kunnen hinderlijk zijn wanneer je hersenen behalve de leuke liedjes ook de vervelende opslaan. Je ochtend kan verpest raken wanneer bij het wakker worden Dust in the Wind of Hotline Bling ongenood je hoofd binnenkomt. Maar op mijn zesde was het een openbaring en een bron van troost in een mistroostige omgeving. Muziek had het vermogen altijd bij je te zijn. Het kan raar klinken, maar als je zes bent is het geweldig.